تلرانس هندسیGD&T چیست؟

GD&T مجموعه ای از سمبل ها و نشانه ها می باشد که یک طراح/مهندس را قادر می سازد تا تلرانس های هندسی از قبیل تختی، دایره ای، موقعیت و… را کنترل نماید. قوانینیکه که نحوه استفاده از این قوانین را توضیح می دهد GD&T نام دارد که طبق استاندارد ASME Y14.5-2009 پایه گذاری شده است.

الزامات همزمان (Simultaneous Requirements) در اندازه گذاری هندسی
الزامات همزمان به این معنی است که الزامات باید در یک زمان بر روی تلرانس هندسی اعمال شوند. همچنین این ویژگی بر روی تلرانس موقعیت و پروفیل اعمال می شوند. الزامات همزمان هنگامی اعمال می شود که به یک فیچر با یک مبنا، در یک زمان و با یک شرایط ماده (material condition) اعمال می شود. الزامات همزمان می تواند بوسیله “الزامات جداگانه (Separate Requirement)” از بین برود.

اندازه گذاری عملکردی
استانداد ASME Y14.5 بیان می کند که: “اندازه ها باید به گونه ای انتخاب و ارنج شوند که به عملکرد و رابطه بین قطعات متناسب باشد و…”. این مثالی است از اندازه گذاری یک قطعه بر مبنای عملکرد در مقابل اندازه گذاری قطعه بر مبنای پروسه تولید می باشد.

اندازه گذاری لوله ها
لوله ها معمولا طوری اندازه گذاری می شود که به نظر غیرعادی می آید!! در زیر مثالی از نحوه اندازه گذاری لوله های با فشار بالا نشان داده شده است.

تعریف Actual Mating Envelope
Actual Mating Envelope یک مفهوم پیچیده و دشوار در استاندارد می باشد. اگرچه همیشه من آن را به این صورت تعریف می کنم که: کوچکترین حالت کامل قطعه که حول یک فیچر خارجی فیت می شود یا بزرگترین حالت کامل قطعه که درون یک فیچر داخلی فیت می شود.